When the Wind Died Down and The Inner Circle
According to Marianne Broch, “A tree is a fascinating world of shapes, structures, and lines in bark and wood. The power of the trunk and the growth of twigs and branches manifest a variety of idioms that inspire you to work with them. The tree is strong and monumental, yet also malleable.” Marianne Broch is an artist who lives in close proximity to nature. She lives and works in Krokskogen, where forests and forestry are both an important industry and a prominent part of the local heritage. She also feels an intimate connection with mountains, and much of the materials she uses in her art have been culled from mountain forests. It is, in short, the forests and mountains that inspire her as an artist. Indeed, both of Broch’s works on display during the biennial take their cues from forests and trees. The various species’ shapes and networks of branches and twigs provide an infinite wealth of opportunities for three-dimensional works. When the Wind Died Down (2012) consists of pine branches that have been gathered, delimbed, refined, and then formed into a pyre-like pile. Though the piece’s title alludes to something that has blown together by chance, its form is tight and closed. The bent, crooked branches have been woven together, encompassing one another in a semi-circle. The Inner Circle (2011) consists of cloven birch sticks that have been placed on top of one another in an elegant pattern. All the sticks have a form that follows the tree’s natural growth, lines, and year rings. They are the result of the splintering in the cleaving process, which reveals soft lines and twists in the tree’s growth. The interior of the tree has thereby influenced the shape of the sculpture. In both pieces, a tension has thus arisen between the tree’s organic shape and the geometric shape of the completed work. |
Marianne Broch
Da vinden stilnet og Den indre sirkel «Et tre er en fascinerende verden av form, struktur og linjer i bark og ved. Kraft i stammen og veksten i kvist og greiner gir forskjellig uttrykk som inspirerer til bearbeidelse. Treet er sterkt og monumentalt og samtidig formbart.» (Marianne Broch). Marianne Broch er en kunstner som lever tett på naturen. Hun bor og arbeider ved Krokskogen, hvor skog og skogsdrift er både en viktig næring og en sentral del av kulturarven. Samtidig har hun en nær tilknytning til fjellet, og mye av materialet hun bruker i sine arbeider er hentet fra fjellskogen. Det er i skogen og på fjellet hun henter inspirasjon som kunstner. De to verkene Broch viser i utstillingen har begge utgangspunkt i skogen og treet. De forskjellige artenes form, deres flettverk av greiner og kvister, gir uendelige muligheter til tredimensjonale arbeider. «Da vinden stilnet» (2012) består av furugrener som er sanket, kvistet, bearbeidet og siden formet til en bålliknende haug. Tittelen på verket hentyder til noe som tilfeldig har blåst sammen, men formen er stram og sluttet. De bøyde og krokete grenene er flettet sammen og omslutter hverandre i en halvkule. «Den indre sirkel» (2011) består av kløyvde bjørkepinner som er plassert oppå hverandre i et sirlig mønster. Alle pinnene har en form som følger den naturlige veksten, linjene og årringene i treet. De er et resultat av splintringen i kløyveprosessen. I kløyven avsløres myke linjer og vridninger i treets vekst. Treets indre har på den måten vært med på å bestemme formen på verket. I begge arbeidene oppstår det en spenning mellom treets naturlige vekstformer, og verkets geometriske form. |