N O R S K    S K U L P T U R B I E N N A L E
  • HOME
    • ABOUT
    • CALL2016
  • Tidligere Skulpturbiennaler
    • Norsk Skulpturbiennale 2015 >
      • English
      • Om /about >
        • For presse >
          • Pressebilder 2015
        • Katalog 2015
        • Program 2015
        • Utlysning 2015
    • Norsk Skulpturbiennale 2013 >
      • Katalog
      • Utlysning 2013
      • Kunstnere / Artists 2013 >
        • Andersson
        • Aspelund
        • Bell
        • Broch
        • Christensen & Vevatne
        • Daniell
        • Erfjord & Wolff
        • Friis
        • Goksøyr
        • Hagevik Bringaker
        • Hoel
        • Härenstam
        • Jóhannsson
        • Kjellesvik
        • Krunglevicius
        • Kvalvik
        • Linde, van der
        • Nango
        • Nilsen
        • Olou
        • Passero
        • Pfelder
        • Qaradaki, Dler
        • Reisch
        • Roland
        • Sandbeck
        • Schröder
        • Skøien
        • Sletvold Moe
        • Sommer
        • Stensland
        • Strand
        • Torp
        • Vigeland
        • Vinje
        • Winge
      • Pressemelding 2013
      • Kurator 2013
      • The Body / The Mind Symposium
      • Performancekonsert av Kjell Samkopf
      • RAW & ORDER
    • Norsk Skulpturbiennale 2011 >
      • Katalog
      • Om /about
      • Kurator 2011
      • Verksliste /List of works
      • Åpning / Opening
      • Kunstnere / Artists 2011 >
        • Bahri
        • Barrios
        • Bell
        • Daniell & Strandberg
        • Dietrichson
        • Eknæs
        • Falstad
        • Farley
        • Gundersen
        • Haverkamp
        • Høgenhaug
        • Johansson
        • Jonsrud
        • Lello//Arnell
        • Lisztes
        • Ljungh
        • Mader
        • Matte
        • Nielsen
        • Rygh
        • Sandøy
        • Sommerfeldt Colberg
        • Suul
        • Varvin
        • Versto
        • Wyller
        • Aasland
    • Norsk Skulpturbiennale 2008 >
      • Kurator 2008
      • Kunstnere / Artists 2008
      • Katalog 2008
    • Norsk Skulpturbiennale 2006 >
      • Katalog
      • Kunstnere
    • Norsk Skulpturbiennale 2003
Picture
Ignas Krunglevicius 

Authority Killing


Krunglevicius’ installasjon er bygget som et åsted i Vigeland-museets sal 11. Her foregår det fremdeles etterforskning. Betrakteren vet ikke hva som har skjedd, men vi kan se spor etter en besynderlig hendelse. En bil er omhyggelig oppdelt i de gjenkjennbare ISO-standardstørrelsene A3, A2, A1. Bilen er kadaveret, et offer for kriminell handling. Ved siden av bilen står det stativer med blitzlamper som blinker med jevne mellomrom. Hver blitz er koblet til mikrofoner som forsterker lyden av blitzen som lader opp igjen. 

Utgangspunktet for Krunglevicius’ installasjon er debatten rundt tiggerforbudet i Oslo. Da partiet Høyre holdt sitt landsmøte i 2012 var det et klart flertall som stemte for å gjeninnføre tiggerforbudet i Oslo by. Avgjørelsen oppfatter Krunglevicius hovedsakelig som en reaksjon mot romfolket som har streifet rundt i Oslos gater de siste fem årene. Den offisielle årsaken til ønsket om et tiggerforbud var «å forebygge kriminelle handlinger». Dette ser Krunglevicius som en for enkel forklaring på en kompleks situasjon og spør: Kanskje motstanden til romfolket skyldes lokalbefolkningens irritasjon over romfolkets kultur som ikke spiller etter «våre» regler – noe som minner om vår medfødte frykt for det ukjente?

Authority Killing


Krunglevicius has set up his installation as a crime scene in room 11 of the Vigeland Museum, where an investigation seems to be ongoing. Though the viewers remain in the dark as to what has happened, we do see traces of a curious event: a car has been meticulously divided into the recognizable ISO standard sizes A3, A2, and A1. The car itself is the corpse, the victim of a criminal act. Next to the car are stands with blitz lamps that flash at regular intervals. Each blitz is connected to microphones that amplify the sound of the recharging blitz.

The idea for Krunglevicius’s installation originated with the proposal to ban begging in Oslo. When the Conservative Party held its national convention in 2012, a clear majority voted in favour of reinstating such a ban. According to Krunglevicius, the target of this proposed ban is primarily the Roma people who have wandered around the streets of Oslo the past five years. The official reason for wanting to reinstate the ban was to prevent “criminal acts”, but Krunglevicius views this as oversimplifying a complex situation. This leads him to wonder whether the opposition to the Roma people is rather to due to the local inhabitants’ irritation over the Roma people’s culture, which does not conform to “our” rules. And perhaps this irritation is in turn related to our innate fear of the unknown?
Powered by Create your own unique website with customizable templates.