N O R S K    S K U L P T U R B I E N N A L E
  • HOME
    • ABOUT
    • CALL2016
  • Tidligere Skulpturbiennaler
    • Norsk Skulpturbiennale 2015 >
      • English
      • Om /about >
        • For presse >
          • Pressebilder 2015
        • Katalog 2015
        • Program 2015
        • Utlysning 2015
    • Norsk Skulpturbiennale 2013 >
      • Katalog
      • Utlysning 2013
      • Kunstnere / Artists 2013 >
        • Andersson
        • Aspelund
        • Bell
        • Broch
        • Christensen & Vevatne
        • Daniell
        • Erfjord & Wolff
        • Friis
        • Goksøyr
        • Hagevik Bringaker
        • Hoel
        • Härenstam
        • Jóhannsson
        • Kjellesvik
        • Krunglevicius
        • Kvalvik
        • Linde, van der
        • Nango
        • Nilsen
        • Olou
        • Passero
        • Pfelder
        • Qaradaki, Dler
        • Reisch
        • Roland
        • Sandbeck
        • Schröder
        • Skøien
        • Sletvold Moe
        • Sommer
        • Stensland
        • Strand
        • Torp
        • Vigeland
        • Vinje
        • Winge
      • Pressemelding 2013
      • Kurator 2013
      • The Body / The Mind Symposium
      • Performancekonsert av Kjell Samkopf
      • RAW & ORDER
    • Norsk Skulpturbiennale 2011 >
      • Katalog
      • Om /about
      • Kurator 2011
      • Verksliste /List of works
      • Åpning / Opening
      • Kunstnere / Artists 2011 >
        • Bahri
        • Barrios
        • Bell
        • Daniell & Strandberg
        • Dietrichson
        • Eknæs
        • Falstad
        • Farley
        • Gundersen
        • Haverkamp
        • Høgenhaug
        • Johansson
        • Jonsrud
        • Lello//Arnell
        • Lisztes
        • Ljungh
        • Mader
        • Matte
        • Nielsen
        • Rygh
        • Sandøy
        • Sommerfeldt Colberg
        • Suul
        • Varvin
        • Versto
        • Wyller
        • Aasland
    • Norsk Skulpturbiennale 2008 >
      • Kurator 2008
      • Kunstnere / Artists 2008
      • Katalog 2008
    • Norsk Skulpturbiennale 2006 >
      • Katalog
      • Kunstnere
    • Norsk Skulpturbiennale 2003
Picture
Maja Nilsen

Monument

Maja Nilsen har erfaring fra flere større utsmykninger. I sine prosjekter er hun interessert i kunst i møte med det offentlige rom, og publikums møte med det monumentale. Skulpturen Monument handler om det som er skjult for øyet, og om tilstander hvor naturlovene opphører. En svevende, blek hånd holder forsiktig i en voluminøs, foldet tekstil. Skulpturen er dramatisk belyst i et ellers mørkt rom. Monument dveler ved øyeblikket før en skjult gjenstand skal bli avdekket for publikum – avdukings-seremonien som er knyttet til offentlige skulpturer og monumenter. Men i dette tilfellet er materialet som skjuler verket blitt selve skulpturen, en skulptur som skal til å avduke seg selv foran sitt publikum.

Barokkens lek med illusjoner og iscenesettelser, samt epokens svulstige og overdrevne formspråk, er en tydelig inspirasjon for Nilsens skulptur. Spesielt er kunstneren fascinert av barokkens bruk av allegori i litteratur og kunst. Allegorien er en gåte, som igjen henviser til en ny gåte. Monument kan forstås som en slik gåte idet avsløringen aldri skjer og vi kan bare i fantasien forestille oss hva som skjuler seg under den første gåten. 

Monument

Maja Nilsen has carried out a number of major decoration commissions. In her projects she explores both the encounter between art and public space as well as the public’s encounter with monumentality. Monument is about what is hidden from the eye, and also about states of being where the laws of nature cease to exist. In the sculpture, a pale, hovering hand gently holds a voluminous, folded textile; the sculpture is dramatically lit in an otherwise dark room. Monument lingers at this particular moment, when a hidden object is to be revealed to the public – that is, it depicts the unveiling ceremony that is associated with public sculptures and monuments. But in this case the material that covers the work has become the very sculpture itself, a sculpture that is about to unveil itself before its audience.

The baroque era, with its playful illusions and stagings and its pompous and exaggerated idiom, is an obvious source of inspiration here for Nilsen. She is particularly fascinated by the use of allegory in baroque literature and art. The allegory is a riddle that in turn refers to a new riddle, and Monument can be interpreted as such a riddle, in that the unveiling never takes place – and it is therefore up to us to imagine what is hidden underneath the first riddle. 
Powered by Create your own unique website with customizable templates.