Kiosks
Samuel Olou was born in Togo and received his training in Ghana and Norway. His contribution to the 2013 biennial is an outdoor project consisting of five kiosks located at the following venues: Veitvet Subway Station, Oslo Central Station, Spikersuppa (near the Storting), outside the Nobel Peace Center, and outside the Vigeland Museum. The Veitvet kiosk contains a local radio created by the sound artist Elin Øien Vister, while the Vigeland Museum kiosk will host a range of happenings, such as a video piece and various performances. The five kiosks have been designed in the traditional Ghanaian style. They are made from wood and decorated with Ghanaian graffiti and traditional Adinkra symbols and proverbs. In Ghana, such kiosks represent a distinct microeconomy, where people purchase everything from water to phone cards. Even though they are illegal, they remain an integral part of Ghanaian culture and daily life. The kiosks are also a key venue for various visual expressions in regard to public debate, information, and advertisements. When situated in the Oslo cityscape, the kiosks seem wonderfully out of place, becoming an exotic element that may pique the curiosity and perhaps even the ire of the spectator. With this project, which straddles the line between sculpture, architecture, and installation, Olou explores questions concerning the foreign and alien, as well as the connection between culture, geography, and socio-political identity. He is also interested in the relationship between private and public space, and how these architectural elements can act as points of social contact in the city. Kunst på Veitvet: http://kunstpaveitvet.no/elin-oyen-vister/ |
Samuel Olou
Kiosks Samuel Olou er født i Togo i Vest-Afrika og utdannet i Ghana og Norge. I årets skulpturbiennale deltar han med et utendørsprosjekt bestående av fem kiosker plassert på følgende steder: Veitvet T-banestasjon, Oslo S, Spikersuppa, utenfor Nobels Fredssenter Vestbanen og utenfor Vigeland-museet. Kiosken ved Veitvet inneholder en lokal radio laget av lydkunstner Elin Øien Vister, og ved Vigeland-museet fungerer kiosken som vertskap for ulike happenings. Her vises blant annet et videoverk, samt ulike performancer. De fem kioskene er designet som tradisjonelle ghanesiske kiosker. De er bygget i tre, og dekorert med ghanesisk graffiti og tradisjonelle adinkra-symboler og ordtak. I Ghana representerer slike kiosker en egen mikroøkonomi, hvor folk handler alt fra vann til kontantkort. Selv om de er ulovlige er de en integrert del av ghanesisk kultur og dagligliv. Kioskene er også en viktig arena for ulike visuelle ytringer, både i form av offentlig debatt, opplysning og reklame. Plassert i bymiljøet i Oslo fremstår kioskene som fascinerende malplassert. De blir et eksotisk innslag som vekker nysgjerrighet, og kanskje forargelse, hos betrakteren. Med dette prosjektet, som befinner seg i grenselandet mellom skulptur, arkitektur og installasjon, utforsker Olou spørsmål omkring det som ikke hører hjemme; om sammenhengen mellom kultur, geografi og sosiopolitisk identitet. Han er også interessert i forholdet mellom det private og offentlige rommet, og hvordan disse arkitektoniske elementene kan fungere som sosiale møtepunkter i byen. Kunst på Veitvet: http://kunstpaveitvet.no/elin-oyen-vister/ |