N O R S K    S K U L P T U R B I E N N A L E
  • HOME
    • ABOUT
    • CALL2016
  • Tidligere Skulpturbiennaler
    • Norsk Skulpturbiennale 2015 >
      • English
      • Om /about >
        • For presse >
          • Pressebilder 2015
        • Katalog 2015
        • Program 2015
        • Utlysning 2015
    • Norsk Skulpturbiennale 2013 >
      • Katalog
      • Utlysning 2013
      • Kunstnere / Artists 2013 >
        • Andersson
        • Aspelund
        • Bell
        • Broch
        • Christensen & Vevatne
        • Daniell
        • Erfjord & Wolff
        • Friis
        • Goksøyr
        • Hagevik Bringaker
        • Hoel
        • Härenstam
        • Jóhannsson
        • Kjellesvik
        • Krunglevicius
        • Kvalvik
        • Linde, van der
        • Nango
        • Nilsen
        • Olou
        • Passero
        • Pfelder
        • Qaradaki, Dler
        • Reisch
        • Roland
        • Sandbeck
        • Schröder
        • Skøien
        • Sletvold Moe
        • Sommer
        • Stensland
        • Strand
        • Torp
        • Vigeland
        • Vinje
        • Winge
      • Pressemelding 2013
      • Kurator 2013
      • The Body / The Mind Symposium
      • Performancekonsert av Kjell Samkopf
      • RAW & ORDER
    • Norsk Skulpturbiennale 2011 >
      • Katalog
      • Om /about
      • Kurator 2011
      • Verksliste /List of works
      • Åpning / Opening
      • Kunstnere / Artists 2011 >
        • Bahri
        • Barrios
        • Bell
        • Daniell & Strandberg
        • Dietrichson
        • Eknæs
        • Falstad
        • Farley
        • Gundersen
        • Haverkamp
        • Høgenhaug
        • Johansson
        • Jonsrud
        • Lello//Arnell
        • Lisztes
        • Ljungh
        • Mader
        • Matte
        • Nielsen
        • Rygh
        • Sandøy
        • Sommerfeldt Colberg
        • Suul
        • Varvin
        • Versto
        • Wyller
        • Aasland
    • Norsk Skulpturbiennale 2008 >
      • Kurator 2008
      • Kunstnere / Artists 2008
      • Katalog 2008
    • Norsk Skulpturbiennale 2006 >
      • Katalog
      • Kunstnere
    • Norsk Skulpturbiennale 2003
Picture
Dirkjan van der Linde 

The Organ Works


Dirkjan van der Linde er representert i årets skulpturbiennale med en lydskulptur bestående av et gammelt elektrisk orgel, lagt på siden og delvis innebygd med mdf-plater. Det er de operative delene av orgelet, tangentene og pedalene, som er dekket med plater. Slik har det blitt fratatt sin opprinnelige funksjon; det er ikke lenger mulig å spille på det. 

I sin ombygde form fremstår orgelet som en rundskulptur der farge og form er vakkert komponert. Det brune treverket står fint til de lyse platene, og mønsteret i stoffet som dekker høyttalerne gir verket et dekorativt element. Skulpturen har ingen forside eller bakside. Den kan plasseres på alle sidene, i alle posisjoner, liggende rett på gulvet.

Instrumentet er derimot ikke helt løsrevet fra det det en gang var. En ledning er koblet til stikkontakten i veggen, og det produserer fremdeles lyd: En av pedalene er fastlåst i en posisjon som gjør at orgelet har hengt seg opp i én vedvarende tone. Lyden som produseres kan kun tilpasses utstillingsrommet ved at volumet reguleres, eller plasseringen endres. Tonen er lav, og blir nærmest hengende i rommet, som et minne om det som var. 

The Organ Works

 
Dirkjan van der Linde is represented at this year’s biennial with an aural sculpture consisting of an old electric organ, placed on its side and partially fitted with medium-density fibreboards that cover the organ’s keys and pedals, that is, its operative parts. The organ has thereby been divested of its original function, as it is no longer possible to play it.

In its modified state, the organ resembles a round sculpture characterized by beautifully composed colours and shapes. The brown woodwork contrasts nicely with the bright boards, and the pattern in the fabric that covers the loudspeakers gives the work a touch of decoration. The sculpture has neither front nor back, but can be placed on all sides, in all positions, lying directly on the floor.

This instrument has nonetheless not been entirely detached from its original function. A cable has been connected to a wall socket, and the organ continues to produce sound. One of the pedals has been permanently affixed so that the organ remains stuck on a single, continuous note. The sound that is thereby produced can only be adapted to the exhibition room by regulating the volume or changing the placement of the organ. The note is low and seems almost to hover in the room, as a reminder of what once was.

Powered by Create your own unique website with customizable templates.