Pfelder
Maurizio (homeless in Oslo) En hjemløs person har sneket seg inn i Vigeland-museet, og funnet seg et rolig hjørne for å hvile. Mannen ligger med ryggen til i dyp søvn, omgitt av sine få eiendeler. Den virkelighetstro installasjonen er egentlig en skulptur av den tyske kunstneren Pfelder med tittel Maurizio (homeless in Oslo). Pfelder har presentert Maurizio i mange ulike omgivelser rundt om i verden. Kunstverket ble til som en reaksjon på en høyrevridd populistisk politikk synlig i hele Europa, hvor minoriteter og det som synes annerledes ekskluderes og marginaliseres. Et aktuelt eksempel er det nylige forbudet mot å sove utendørs i Oslo. Pfelder kommenterer med dette arbeidet også kunstnerrollen: Kunstneren som outsider, en som har valgt et annet slags liv enn normalen og som også ofte tar en økonomisk underlegen rolle. Beveger vi oss nærmere den sovende mannen får vi øye på et pass tilhørende Maurizio Cattelan, den italienske kunstneren som er kjent for å bruke tyveri (både mentalt og fysisk) som del av sin strategi. En gang stjal Cattelan en hel utstilling fra et nærliggende galleri og presenterte den som sin egen i de Appel kunstsenter i Amsterdam. Maurizio (homeless in Oslo) kommenterer på ulike nivåer en sosialøkonomisk virkelighet, samtidig som det er uklart hvem som er «offeret»: den som velger å stå utenfor eller den som velger å være innenfor. Maurizio (Homeless in Oslo)
A homeless man has snuck into the Vigeland Museum and found a nice, quiet corner where he can rest. The man lies with his back turned to us, sleeping deeply and surrounded by his few possessions. The lifelike installation is actually a sculpture by the German artist Pfelder, entitled Maurizio (Homeless in Oslo). Pfelder has presented Maurizio in many different settings around the world. The installation was created in opposition to the right-wing, populist policies that have been implemented throughout Europe, where minorities and those who are seemingly “other” are excluded and marginalized. A current example is the recent ban on sleeping outdoors in Oslo. In Maurizio, Pfelder is also commenting on the role of the artist: the artist as an outsider, as someone who has chosen a life less ordinary and who is often in reduced finances. If we move closer to the sleeping man, we can observe a passport belonging to Maurizio Cattelan, the Italian artist known for using theft (both intellectual and physical) as an artistic strategy. On one occasion, Cattelan stole an entire exhibition from a nearby gallery and presented the works as his own at Amsterdam’s De Appel arts centre. Maurizio (Homeless in Oslo) comments on various levels of socio-economic reality, even as it remains unclear who the “victim” is: the one who chooses to be on the outside, or the one who choose to stay on the inside. |