NORSK SKULPTURBIENNALE 2013
Over bekken etter vann Arve Bringaker Intendant, Norsk Billedhoggerforening Norsk Billedhoggerforening inviterer til den 7. Norsk Skulpturbiennale i perioden 13. september til 10. november 2013 med tittelen Over bekken etter vann. 230 kunstnere meldte sin interesse for å delta på årets Skulpturbiennale, og 37 prosjekter av i alt 40 kunstnere ble valgt ut av biennalens jury. Hovedkurator i 2013 har vært Helga-Marie Nordby, mens juryen forøvrig besto av kunstnerne Ebba Moi og Hans Martin Øien oppnevnt av Norsk Billedhoggerforenings styre, og Guri Skuggen og Jarle Strømodden fra Vigeland-museet. Dette er det største antall kunstnere som hittil har deltatt på våre skulpturbiennaler. Kurator og jury har under arbeidet med de innsendte søknadene funnet en fellesnevner, eller et tema for årets utstilling. Norsk Skulpturbiennale 2013 viser hvordan kunstnere utvikler komplekse produksjoner i dialog med et nærmiljø som både kan være stedspesifikt, og som henter referanser fra kunsthistorien eller kunstnerrollen. Dette blir dokumentert ikke bare inne i Vigeland-museets lokaler, men også i museets omgivelser, i Vigelandsparken, i Oslo sentrum og i bydelen Veitvet. Kurator Helga-Marie Nordby behandler dette mer omfattende i sin tekst i denne katalogen, hvor utstillingen og de enkelte kunstnerne blir utførlig presentert. Undertegnede var sammen med styret i Norsk Billedhoggerforening initiativtaker til Norsk Skulpturbiennale i etterkant av foreningens 50-års jubileum i 1996. Dette arbeidet resulterte i den første biennalen, avviklet på Stenersenmuseet i Oslo i 1999. I anledning av at undertegnede er med i forberedelse til Norsk Skulpturbiennale for siste gang – pensjonstilværelsen gjør seg gjeldende fra 2014 – er det svært gledelig å kunne konstatere at Norsk Skulpturbiennale siden starten har utviklet seg til den største og kanskje mest betydningsfulle faste utstilling i Norge for kunstnere som arbeider i et tredimensjonalt kunstuttrykk. For Norsk Billedhoggerforening har dette åpenbart hatt mange positive konsekvenser hva gjelder både rekruttering av nye, aktive medlemmer, men også sett i sammenheng med foreningens aktive deltakelse i den alltid aktuelle debatten om selve skulpturbegrepet i vår tid. Utstillingen er et kostbart og tidkrevende prosjekt for foreningen og for vår kontorstab bestående av to og en halv stilling. Vi er derfor svært takknemlige for de bidrag som har kommet som ekstratilskudd til årets biennale fra Norsk Kulturråd og fra Kulturetaten i Oslo kommune. I erkjennelsen av hvordan biennalen har vokst i størrelse og betydning, har Norsk Billedhoggerforening i 2013 lagt inn en søknad i Norsk Kulturråd om en fast, egen post på statsbudsjettet for fremtidens biennaler. Vi mener og tror at den 7. Norsk Skulpturbiennale i 2013 er en svært overbevisende del av den søknaden. Ikke minst skyldes dette alle de deltakende kunstnerne, som herved takkes for all den fantasi og innsatsvilje vi som arrangører opplever innfor nokså trange rammer. Norsk Billedhoggerforening vil også takke museumsleder Jarle Strømodden, konservator Guri Skuggen og den fåtallige staben ved Vigeland-museet, som nok en gang må håndtere noe så omfattende og mangfoldig som Norsk Skulpturbiennale. |
NORSK SKULPTURBIENNALE 2013
Over bekken etter vann Jarle Strømodden Museumsleder Vigeland-museet Det er en stor glede nok en gang å ønske velkommen til Skulpturbiennalen. Jeg kunne skrevet ”til museet”, men samarbeidet med Norsk billedhoggerforening har opp gjennom årene utviklet seg og slik har biennalen utvidet seg. Den befinner seg ikke bare innenfor museets vegger og heller ikke alene i museets umiddelbare nærhet. Årets kurator, Helga-Marie Nordby har plassert enkeltverk i det offentlige rom innenfor Oslos bygrense. I motsetning til tidligere biennaler så har vi for årets ikke vært styrt av et på forhånd lagt tema. Dette har vært et både befriende og utfordrende element i utvelgelsesprosessen. En av utfordringene har vært å velge blant de mange og gode innsendte forslagene, og det er gledelig å registrere at antall søkere øker for hver gang. Det beste ved en slik situasjon er at vi har kunnet anta de kunstnere og verk som vi har funnet gode, utfordrende og mest interessante. På vegne av Vigeland-museet vil jeg takke kurator Helga-Marie Nordby for et meget godt utført arbeide. Jeg vil også takke alle museets ansatte som hver på sin måte bidrar til biennalen. Avslutningsvis vil jeg så klart rette en takk til Norsk billedhoggerforening for samarbeidet og ser frem til de neste årene. Helt til slutt – fordi det er slutt – en hjertelig takk til intendant Arve Bringaker for godt samarbeid og gode skifter i årenes løp. Ellers? Enjoy! |