N O R S K    S K U L P T U R B I E N N A L E
  • HOME
    • ABOUT
    • CALL2016
  • Tidligere Skulpturbiennaler
    • Norsk Skulpturbiennale 2015 >
      • English
      • Om /about >
        • For presse >
          • Pressebilder 2015
        • Katalog 2015
        • Program 2015
        • Utlysning 2015
    • Norsk Skulpturbiennale 2013 >
      • Katalog
      • Utlysning 2013
      • Kunstnere / Artists 2013 >
        • Andersson
        • Aspelund
        • Bell
        • Broch
        • Christensen & Vevatne
        • Daniell
        • Erfjord & Wolff
        • Friis
        • Goksøyr
        • Hagevik Bringaker
        • Hoel
        • Härenstam
        • Jóhannsson
        • Kjellesvik
        • Krunglevicius
        • Kvalvik
        • Linde, van der
        • Nango
        • Nilsen
        • Olou
        • Passero
        • Pfelder
        • Qaradaki, Dler
        • Reisch
        • Roland
        • Sandbeck
        • Schröder
        • Skøien
        • Sletvold Moe
        • Sommer
        • Stensland
        • Strand
        • Torp
        • Vigeland
        • Vinje
        • Winge
      • Pressemelding 2013
      • Kurator 2013
      • The Body / The Mind Symposium
      • Performancekonsert av Kjell Samkopf
      • RAW & ORDER
    • Norsk Skulpturbiennale 2011 >
      • Katalog
      • Om /about
      • Kurator 2011
      • Verksliste /List of works
      • Åpning / Opening
      • Kunstnere / Artists 2011 >
        • Bahri
        • Barrios
        • Bell
        • Daniell & Strandberg
        • Dietrichson
        • Eknæs
        • Falstad
        • Farley
        • Gundersen
        • Haverkamp
        • Høgenhaug
        • Johansson
        • Jonsrud
        • Lello//Arnell
        • Lisztes
        • Ljungh
        • Mader
        • Matte
        • Nielsen
        • Rygh
        • Sandøy
        • Sommerfeldt Colberg
        • Suul
        • Varvin
        • Versto
        • Wyller
        • Aasland
    • Norsk Skulpturbiennale 2008 >
      • Kurator 2008
      • Kunstnere / Artists 2008
      • Katalog 2008
    • Norsk Skulpturbiennale 2006 >
      • Katalog
      • Kunstnere
    • Norsk Skulpturbiennale 2003
Picture

Fence Steps


Anders Kjellesvik’s Fence Steps is a series of poetical, contradictory wood sculptures that can be experienced both inside room 12 of the Vigeland Museum and in the park just outside the museum. In order to create this piece, Kjellesvik collected and documented stiles, which are remarkable constructions that provide people or animals with a passageway through or over fences and walls. Stiles are usually found in the countryside, where they provide access to adjacent areas or properties.

Stiles vary greatly in their appearance and are not shaped identically. They are structures that have been shaped by the given needs, local circumstances, and available materials. Kjellesvik is fascinated by not only the practical application of the constructions but also their appearance. He relates the myriad of forms to Kurt Schwitters and his “Merzbau”, the improvised constructions and collages of found objects that filled several rooms of Schwitters’ apartment.   The public can use the sculptures and climb over or otherwise pass the barriers in a variety of ways. Kjellesvik’s sculptures thereby create new boundaries in space, time, and geographical location.
Anders Kjellesvik 

Gjerdetrapper


Anders Kjellesviks Gjerdetrapper er en serie poetiske, men også motsetningsfylte treskulpturer som både kan oppleves inne i Vigeland-museets sal 12 og i parken utenfor museet. I dette prosjektet tar kunstneren utgangspunkt i gjerdetrapper, som han i lengre tid har samlet og dokumentert. Gjerdetrapper er unike konstruksjoner som gir folk eller dyr en passasje gjennom eller over gjerder og murer. Gjerdetrapper er vanligvis å finne på landet, der de gir tilgang til tilstøtende områder eller eiendommer. 

  Gjerdetrappenes utseende har stor variasjon og følger ikke en fast form. Trappene er strukturer som har blitt til ut fra behov, lokale forhold og tilgjengelige materialer. Kjellesvik  er ikke bare fasinert av konstruksjonenes praktiske formål, men også selve utseendet. Han relaterer de ulike utformingene til Kurt Schwitters og hans «Merzbau» – improviserte konstruksjoner og collager av funnet materiale som fylte flere rom i hans egen leilighet.   Publikum kan ta i bruk skulpturene. De geometriske formene danner ulike klatre- og passeringsmuligheter, og Kjellesviks skulpturer skaper slik nye grenser i rom, tid og sted .
Powered by Create your own unique website with customizable templates.