Boulder
Sten Are Sandbeck’s sculpture Boulder alludes to something heavy, solid, permanent, and immobile, all the while conveying a sense of both lightness and playfulness through its materials. Sandbeck crafted the boulder-like sculpture from polystyrene and plastics and then varnished it with linseed oil. The surface thus seems like a merry, expressive painting that has wrapped itself around the rock formation as in a game of rock-paper-scissors – and we all know that paper beats rock… But this is no game. Boulder is a continuation of Sandbeck’s practice of merging painting and sculpture into a composite whole. Sandbeck thereby sparks off a discussion and a dialogue between traditional modes of expression in a humorous, unconventional manner. His works might seem rough and unpolished, but Sandbeck uses his chosen materials with great skill. Boulder is literally a manual work, a handicraft. A sense of slowness can be detected in both the sculpturing and the painting. Though it might seem simple, rushed, and superficial, Boulder is rather a work of art that showcases the element of slowness in the creative process that underlies all worthwhile and interesting art. |
Sten Are Sandbeck
Kampestein Sten Are Sandbecks skulptur Kampestein henspiller på noe tungt, solid, bestandig og ubevegelig, samtidig som den utstråler både letthet og lekenhet gjennom sine materialer. Kampestein er satt sammen av isopor og plast, og er så bemalt med linolje. Overflaten fremstår som et lystig og ekspressivt maleri som har pakket seg rundt steinformen som i leken «stein, saks, papir». Og vi vet at papir slår stein… Men dette er ingen lek. Kampestein er en videreføring av en praksis hvor kunstneren fusjonerer maleri og skulptur i ett og samme verk. Sandbeck skaper i disse arbeidene en diskusjon og dialog mellom tradisjonelle uttrykksformer på en humoristisk og utradisjonell måte. Verkene kan fremstå som uvørne og rufsete, men Sandbeck har et fast grep om materialene. Kampestein er et resultat av håndens verk, et håndverk. Det er en langsomhet å spore både i skulpteringen og i malingen. Det kan virke enkelt, hastig og overfladisk, men snarere er dette et verk som kan belyse langsomheten i skapelsesprosessen for all god og interessant kunst. |