Sverre Hoel
Fragmenter/Livsløp Sverre Hoels skulpturelle installasjon Fragmenter/Livsløp er plassert litt skjult i Vigelandsparkens utkant. Installasjonen består av en mengde kasserte gravstøtter plassert i brutte rekker i terrenget, så vidt stikkende opp av jorden. Navn og datoer er slipt vekk, mens noe ornamentikk og symboler, som kors og blomst, fortsatt kan skimtes. Arbeidet fremstår tvetydig i sin praktiske utforming: Er dette et minnested eller et glemt sted? Rommet som installasjonen skaper er sterkt ladet samtidig som grepet er enkelt og lavmælt – et sted for kontemplasjon og ettertanke. Dualismen i Fragmenter/Livsløp er fremtredende. Både det som har vært og det som skal komme har fått sin plass: fødsel og død i ett og samme uttrykk. Enkeltliv er representert ved hver enkelt gravstein. Samlet kan rekkene med steiner leses som en eller flere livslinjer med de variasjoner, forandringer, avslutninger og begynnelser som livet har. Samtidig gir installasjonen assosiasjoner til rester av materielle byggverk, og byggverk i fantasien. Komponist og musiker Kjell Samkopf har komponert et musikalsk verk til installasjonen, som vil bli fremført mot slutten av biennaleperioden. Performancen vil bli annonsert. Fragments/Life Cycles
Sverre Hoel’s sculptural installation Fragments/Life Cycle has been located somewhat covertly on the outskirts of the Vigeland Park. The installation consists of a number of discontinued gravestones embedded into the landscape in disrupted rows, barely visible above the earth. Names and dates have been abraded, though some ornamentation and symbols, such as crosses and flowers, can still be glimpsed. The work seems as ambiguous as it is magnificent: is this a memorial, or a forgotten, forsaken lot? The space created by the installation is highly emotional, yet also quiet and low-key, as though a place for contemplation and reflection. Dualism is prominent in Fragments/Life Cycles. What has been and what is yet to come have both been given space in a single manifestation of birth and death. Individual lives have been represented with each their own gravestone. Taken together, the rows of gravestones can be interpreted as one or several life cycles with the variations, changes, endings, and beginnings that life is full of. At the same time, the installation evokes the ruins and remains of buildings known from both real life and the world of fantasy. The composer and musician Kjell Samkopf has created a piece of music for the installation, which will be performed toward the end of the biennial (the time of the performance will be announced in advance). |