N O R S K    S K U L P T U R B I E N N A L E
  • HOME
    • ABOUT
    • CALL2016
  • Tidligere Skulpturbiennaler
    • Norsk Skulpturbiennale 2015 >
      • English
      • Om /about >
        • For presse >
          • Pressebilder 2015
        • Katalog 2015
        • Program 2015
        • Utlysning 2015
    • Norsk Skulpturbiennale 2013 >
      • Katalog
      • Utlysning 2013
      • Kunstnere / Artists 2013 >
        • Andersson
        • Aspelund
        • Bell
        • Broch
        • Christensen & Vevatne
        • Daniell
        • Erfjord & Wolff
        • Friis
        • Goksøyr
        • Hagevik Bringaker
        • Hoel
        • Härenstam
        • Jóhannsson
        • Kjellesvik
        • Krunglevicius
        • Kvalvik
        • Linde, van der
        • Nango
        • Nilsen
        • Olou
        • Passero
        • Pfelder
        • Qaradaki, Dler
        • Reisch
        • Roland
        • Sandbeck
        • Schröder
        • Skøien
        • Sletvold Moe
        • Sommer
        • Stensland
        • Strand
        • Torp
        • Vigeland
        • Vinje
        • Winge
      • Pressemelding 2013
      • Kurator 2013
      • The Body / The Mind Symposium
      • Performancekonsert av Kjell Samkopf
      • RAW & ORDER
    • Norsk Skulpturbiennale 2011 >
      • Katalog
      • Om /about
      • Kurator 2011
      • Verksliste /List of works
      • Åpning / Opening
      • Kunstnere / Artists 2011 >
        • Bahri
        • Barrios
        • Bell
        • Daniell & Strandberg
        • Dietrichson
        • Eknæs
        • Falstad
        • Farley
        • Gundersen
        • Haverkamp
        • Høgenhaug
        • Johansson
        • Jonsrud
        • Lello//Arnell
        • Lisztes
        • Ljungh
        • Mader
        • Matte
        • Nielsen
        • Rygh
        • Sandøy
        • Sommerfeldt Colberg
        • Suul
        • Varvin
        • Versto
        • Wyller
        • Aasland
    • Norsk Skulpturbiennale 2008 >
      • Kurator 2008
      • Kunstnere / Artists 2008
      • Katalog 2008
    • Norsk Skulpturbiennale 2006 >
      • Katalog
      • Kunstnere
    • Norsk Skulpturbiennale 2003
Picture
Hedvig Winge

Uten tittel


Uansett hvor godt forberedt jeg er: det eneste jeg er sikker på når jeg begynner, er at jeg ikke kan forutsi helt hvordan det blir. Å la seg rive med, la seg overraske, og satse, lete, tørre, trosse. Hedvig Winge

Hedvig Winges vegginstallasjon Uten tittel er basert på en ekspressiv og low-tech arbeidsmetode hvor hun dypper tekstiler og papir i flytende leire eller porselen som raskt skulptureres rett på veggen. Den flytende leiren får renne fritt og skaper noen steder flortynne lag, andre steder mer robuste og tykke folder. Winges erfaringsbaserte kunnskap om materialer, fall og tyngde, oppløselighet, treghet og feste spiller på denne måten på lag med tilfeldighetene og gravitasjonen.

Installasjonen har en ambivalent og motstridende karakter; den oppleves som solid og varig, men er skjør og forgjengelig. På nesten destruktivt vis er skulpturen uløselig knyttet til tid og sted: Den er i kontinuerlig transformasjon og oppløsning på grunn av prosesser knyttet til tørking og krakeleringer. På denne måten går Uten tittel i dialog med påståeligheten i kraftig, monumental, evig utmeislet stein.

Untitled

No matter how well-prepared I am, the only thing I’m sure of when I begin is that I can’t predict what it will be like to let yourself loose and surprise yourself – to have a go, to search, to dare, to rebel. – Hedvig Winge

Hedvig Winge’s mural installation Untitled is based on an expressive, low-tech approach where she dips textiles and paper into slip (liquid clay) or porcelain that is quickly sculptured directly onto the wall. The slip is allowed to run freely, creating ultra-thin layers in some places and more robust, dense folds in others. Winge’s empirical knowledge of materials, weight, solubility, inertia, and adhesion thereby interacts with the vagaries of chance and the pull of gravity.

The installation has an ambivalent, contradictory nature; though perceived as solid and permanent, it is actually fragile and ephemeral. The sculpture is inherently linked to time and space, and almost destructively so: it is in constant flux and dissolution because of the processes of drying and cracking. Untitled thereby queries the insistence of stone that is mighty, monumental, and eternally chiselled.
Powered by Create your own unique website with customizable templates.