Line in a Tree #3
Marit Roland’s Line in a Tree #3, which is a site-specific work for the biennial, continues her artistic pursuit of drawing with paper. Roland began by drawing on paper, as is commonly done, and worked for a long while within the time-honoured frames of this genre. Her transition from this classical mode of drawing to a more conceptual and sculptural mode was in many ways accidental: on one occasion she let the paper remain hanging from a single tack and saw that the medium, or rather the material, became imbued with an entirely different value. By means of trial and error, she then gradually started drawing with paper rather than on it. For the “KNOCK KNOCK” exhibition, held in 2012 under the auspices of the Association of Norwegian Sculptors, she created Line in a Tree #2, which consisted of tarpaulin twisted into a sort of hot-dog shape and draped around the trunk and branches of a tree. Her intention was to create a physical trace of line, action, and energy. Roland explores the opportunities that arise when expanding the medium of drawing. What makes it intriguing is that it is still drawing, though in a different form. The execution can be understood as performance, where the activity itself – the movements in the “drawing process” – can be traced in the tarpaulin. The action situates the work within the expanded field of art, in that, as in this case, the drawing ceases to be a drawing and instead takes shape as an installation. The white line remains as a conspicuous contrast to the trunk, the branches, and the leaves. The work thereby becomes a classic encounter between nature and culture, where the cultural incision serves to accentuate nature. |
Marit Roland
Linje i tre #3 Marit Rolands Linje i tre #3 er et stedspesifikt arbeid for Skulpturbiennalen, og en videreføring av hennes prosjekt med å tegne med papir. Roland begynte med å tegne på papir, slik alle gjør, og jobbet lenge innenfor klassiske rammer av denne uttrykksformen. Hennes bevegelse fra det klassiske tegneuttrykket og over til en mer konseptuell og skulptural form for tegning skyldes på mange måter en tilfeldighet. En gang lot hun papiret henge igjen på en enkel tegnestift. Slik oppdaget hun at mediet, eller materialet, fikk en egen og annen verdi. Gjennom prøving og utforskning begynte hun etterhvert å tegne med papiret i stedet for på det. Til utstillingen KNOCK KNOCK i regi av Norsk billedhoggerforening i 2012 skapte hun Linje i tre #2 som besto av en presenning tvinnet i en slags pølseform og dandert rundt en trestamme og grenene i treet. Hennes intensjon var å lage et fysisk spor av linje, handling og energi. Roland undersøker mulighetene som ligger i utvidelsen av tegning som uttrykk. Det interessante er at dette fortsatt er tegning, men i en annen form. Utførelsen kan forstås som performance hvor man i presenningen kan spore selve aktiviteten, bevegelsene i «tegneprosessen». Handlingen plasserer verket inn i kunstens utvidete felt ved at, i dette tilfellet, tegningen opphører som tegning og tar form som installasjon. Den hvite linjen vil stå som en markant kontrast til trestammen, grenene og løvet. Slik blir det et klassisk møte mellom natur og kultur, hvor det kulturelle inngrepet bidrar til å fremheve naturen. |