N O R S K    S K U L P T U R B I E N N A L E
  • HOME
    • ABOUT
    • CALL2016
  • Tidligere Skulpturbiennaler
    • Norsk Skulpturbiennale 2015 >
      • English
      • Om /about >
        • For presse >
          • Pressebilder 2015
        • Katalog 2015
        • Program 2015
        • Utlysning 2015
    • Norsk Skulpturbiennale 2013 >
      • Katalog
      • Utlysning 2013
      • Kunstnere / Artists 2013 >
        • Andersson
        • Aspelund
        • Bell
        • Broch
        • Christensen & Vevatne
        • Daniell
        • Erfjord & Wolff
        • Friis
        • Goksøyr
        • Hagevik Bringaker
        • Hoel
        • Härenstam
        • Jóhannsson
        • Kjellesvik
        • Krunglevicius
        • Kvalvik
        • Linde, van der
        • Nango
        • Nilsen
        • Olou
        • Passero
        • Pfelder
        • Qaradaki, Dler
        • Reisch
        • Roland
        • Sandbeck
        • Schröder
        • Skøien
        • Sletvold Moe
        • Sommer
        • Stensland
        • Strand
        • Torp
        • Vigeland
        • Vinje
        • Winge
      • Pressemelding 2013
      • Kurator 2013
      • The Body / The Mind Symposium
      • Performancekonsert av Kjell Samkopf
      • RAW & ORDER
    • Norsk Skulpturbiennale 2011 >
      • Katalog
      • Om /about
      • Kurator 2011
      • Verksliste /List of works
      • Åpning / Opening
      • Kunstnere / Artists 2011 >
        • Bahri
        • Barrios
        • Bell
        • Daniell & Strandberg
        • Dietrichson
        • Eknæs
        • Falstad
        • Farley
        • Gundersen
        • Haverkamp
        • Høgenhaug
        • Johansson
        • Jonsrud
        • Lello//Arnell
        • Lisztes
        • Ljungh
        • Mader
        • Matte
        • Nielsen
        • Rygh
        • Sandøy
        • Sommerfeldt Colberg
        • Suul
        • Varvin
        • Versto
        • Wyller
        • Aasland
    • Norsk Skulpturbiennale 2008 >
      • Kurator 2008
      • Kunstnere / Artists 2008
      • Katalog 2008
    • Norsk Skulpturbiennale 2006 >
      • Katalog
      • Kunstnere
    • Norsk Skulpturbiennale 2003
Picture

Pure Verities

Randi Strand’s work consists of a glass sphere engraved with small circles and placed in a rack. The sculpture evokes something a scientist or fortune-teller would have in their study. The engraved circles around the sphere’s circumference represent writing in Braille and spell out Pure Verities, that is, pure truths.

The mix of the sphere’s convex shape and the circles’ concave indentations results in composite reflections. The convex shape reflects a mirror image and turns the world on its head. The Braille signs have been engraved into the sphere and provide thereby an opposite reflection of the one provided by the sphere itself. The Braille signs are also magnified on the other side of the sphere. All told, these reflections create of new experience of the immediate surroundings.

Strand was inspired in this piece by John Dee (1527–1609), who lived in an age that did not distinguish greatly between science and the occult. Dee was a mathematician, navigator, astronomer, magician, and occultist who used a crystal ball to tell the future. He considered all disciplines to be equally valid paths of knowledge that could lead him to what he called “the pure verities”.

Scientists and occultists alike have found use and meaning in the properties of glass. Pure Verities becomes thereby more a question than a confirmation. Instead of pure verity, the question becomes rather, What is truth?
Randi Strand

Pure Verities


Randi Strands arbeid består av en glasskule med inngraverte små sirkler, plassert i et stativ. Skulpturen kan gi assosiasjoner til en gjenstand en vitenskapsmann eller kanskje spåkvinne ville hatt i sitt arbeidsværelse. De inngraverte sirklene rundt kulas ekvator er blindeskrift (braille) og leses Pure Verities, som på engelsk betyr «ren sannhet».

Blandingen av kulas konvekse og sirklenes konkave former gir sammensatte speilinger. Den konvekse formen speilvender og snur omverdenen på hodet. Brailletegnene er gravert ned i kula, og gir dermed en motsatt speiling av det selve kula gir. Brailletegnene forstørres også på den andre siden av kula. Til sammen skaper disse speilingene en ny opplevelse av omgivelsene og rommet rundt.

Strand er i dette arbeidet inspirert av John Dee (1527-1609) som levde i en tid da det ikke fantes noe distinkt skille mellom vitenskap og okkultisme. Dee var matematiker, navigatør, astronom, magiker, okkultist – og han spådde i krystallkule. Han anså alt som likeverdige veier som kunne føre fram til de «rene sannheter».

Både vitenskapen og okkultistene har funnet anvendelse og mening i glassets egenskaper. Pure verities blir på denne måten mer et spørsmål enn en bekreftelse. I stedet for ren sannhet blir spørsmålet hva er sannhet?

Powered by Create your own unique website with customizable templates.