in itself
As with so many of Goksøyr’s works, the sculpture in itself is a play on abstract, organic forms. The work’s sensitive surface treatment evokes the softness of skin or a pillow, making the viewer feel like touching and squeezing the black, hard rock. The work is a round sculpture that can be viewed from a variety of angles, and the way the shape is perceived will vary according to the beholder’s vantage point. As seen from the side, in itself appears somewhat anthropomorphic, reminiscent of a human body sitting and leaning forward. The sculpture radiates a quiet, sensuous brutality, like an organic being on the verge of consuming itself. Goksøyr’s play with soft and hard qualities is something we recognize from other practitioners, such as the American artist Jeff Koons, whose colourful balloon sculptures feature a shape and surface that make them look entirely real – though they seem to float in the room, they are in fact made of stainless steel and aluminium. Whereas Koons’s sculptures are often labelled neo-pop or post-minimalist, Goksøyr works within the classical idiom of sculpture. Using traditional materials such as stone, bronze, and plaster, she chisels her sculptures herself, as her artistic predecessors have done since the dawn of time. By means of skilful craftsmanship, she manages to liberate the form from within the slab. |
Kristin Wexelsen Goksøyr
i seg selv Som så mange av Goksøyrs arbeider er skulpturen i seg selv en lek med abstrakte, organiske former. Verkets følsomme overflatebehandling gir assosiasjoner til noe mykt som hud eller en pute, og man får umiddelbart lyst til å kjenne og klemme på den sorte harde steinen. Skulpturen er en rundskulptur og skal kunne betraktes fra ulike vinkler. Hvordan formen oppleves er avhengig av betrakterens ståsted. Sett fra siden har skulpturen noe antropomorft over seg, og kan minne om en menneskekropp som sitter fremoverbøyd. i seg selv utstråler en stille og sensuell brutalitet - en organisk form som er i ferd med å fortære seg selv Goksøyrs lek med det myke og harde kjenner vi igjen blant annet hos den amerikanske kunstneren Jeff Koons. Hans fargerike ballongskulpturer har en form og overflate som får dem til å se helt ekte ut. De gir inntrykk av å sveve i rommet, men er i virkeligheten laget av rustfritt stål og aluminium. Der Koons skulpturer gjerne klassifiseres som neo-pop og post-minimalistiske, arbeider Goksøyr innenfor en klassisk billedhuggertradisjon. Hun arbeider med tradisjonelle materialer som stein, bronse og gips, og hugger selv sine skulpturer - slik billedhuggere har gjort det siden tidenes morgen. Gjennom dyktig håndverk forløser kunstneren formen fra steinen. |